REKLAMAČNÝ PORIADOK (zodpovednosť za vady, vytknutie vady)
Na zodpovednosť za vady a práva zo zodpovednosti za vady sa vzťahujú ustanovenia §§ 618 až 626 Občianskeho zákonníka.
8.1. Predávajúci zodpovedá za akúkoľvek vadu, ktorú má predaný tovar v čase jeho dodania a ktorá sa prejaví do dvoch rokov od dodania tovaru.
8.2. Pri použitom tovare sa predávajúci a kupujúci, ako spotrebiteľ, môžu dohodnúť na kratšej dobe zodpovednosti predávajúceho za vady ako v bode 8.1. obchodných podmienok, nie však kratšej ako jeden rok od dodania tovaru.
8.3. Predávajúci zodpovedá za vadu, ktorá bola spôsobená nesprávnou montážou alebo inštaláciou tovaru, ak
- a) montáž alebo inštalácia bola súčasťou kúpnej zmluvy a bola vykonaná predávajúcim alebo na jeho zodpovednosť, alebo
- b) montáž alebo inštaláciu, ktorú mal vykonať kupujúci, vykonal kupujúci nesprávne v dôsledku nedostatkov návodu na montáž alebo inštaláciu, ktorý mu poskytol predávajúci.
8.4. Ak predávajúci zodpovedá za vadu predaného tovaru, kupujúci má voči nemu právo na odstránenie vady opravou alebo výmenou (body .... - ...), právo na primeranú zľavu z kúpnej ceny alebo právo od kúpnej zmluvy odstúpiť (body .... - ...).
8.5. Kupujúci môže odoprieť zaplatiť kúpnu cenu alebo jej časť, kým si predávajúci nesplní povinnosti, ktoré mu vyplývajú zo zodpovednosti za vady, ibaže kupujúci je v čase vytknutia vady v omeškaní so zaplatením kúpnej ceny alebo jej časti. Kupujúci zaplatí kúpnu cenu bez zbytočného odkladu po splnení povinností predávajúcim.
8.6. Vadu možno vytknúť v predajni predávajúceho, u inej osoby, o ktorej predávajúci oboznámil kupujúceho pred uzavretím kúpnej zmluvy alebo pred odoslaním objednávky, alebo prostriedkami diaľkovej komunikácie na adrese sídla alebo na adrese predajne predávajúceho a to aj vo forme vyplneného formulára na uplatnenie reklamácie, ktorý je zverejnený na webstránke predávajúceho alebo priložený v akceptácii objednávky zaslanej na elektronickú adresu kupujúceho. Prílohou vytknutia vady je kópia pokladničného dokladu alebo faktúra predávajúceho vystavené pri uzavretí kúpnej zmluvy.
8.7. Predávajúci poskytne kupujúcemu písomné potvrdenie o vytknutí vady bezodkladne po vytknutí vady kupujúcim, alebo prostriedkami diaľkovej komunikácie na adresu elektronickej adresy kupujúceho. Predávajúci v potvrdení o vytknutí vady uvedie lehotu, v ktorej vadu v súlade s § 507 ods. 1 Občianskeho zákonníka odstráni. Lehota oznámená podľa predchádzajúcej vety nesmie byť dlhšia ako 30 dní odo dňa vytknutia vady, ak dlhšia lehota nie je odôvodnená objektívnym dôvodom, ktorý predávajúci nemôže ovplyvniť.
8.8. Ak predávajúci odmietne zodpovednosť za vady, dôvody odmietnutia písomne oznámi kupujúcemu alebo prostriedkami diaľkovej komunikácie na adresu elektronickej adresy kupujúceho. Ak kupujúci znaleckým posudkom alebo odborným stanoviskom vydaným akreditovanou osobou, autorizovanou osobou alebo notifikovanou osobou preukáže zodpovednosť predávajúceho za vadu, môže vytknúť vadu opakovane a predávajúci nemôže odmietnuť zodpovednosť za vadu; na opakované vytknutie vady sa § 621 ods. 3 Občianskeho zákonníka nevzťahuje. Na náklady spotrebiteľa spojené so znaleckým posudkom a odborným stanoviskom sa vzťahuje § 509 ods. 2 Občianskeho zákonníka.
8.9. Kupujúci má právo zvoliť si odstránenie vady výmenou veci alebo opravou veci. Kupujúci si nemôže zvoliť spôsob odstránenia vady, ktorý nie je možný alebo ktorý by v porovnaní s druhým spôsobom odstránenia vady spôsobil predávajúcemu neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti, najmä na hodnotu, ktorú by mala vec bez vady, na závažnosť vady a na skutočnosť, či by druhý spôsob odstránenia vady spôsobil kupujúcemu značné ťažkosti.
8.10. Predávajúci môže odmietnuť odstránenie vady, ak oprava ani výmena nie sú možné alebo ak by si vyžadovali neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti vrátane okolností podľa bodu 8.9. druhej vety.
8.11. Predávajúci opraví alebo vymení tovar v primeranej lehote (§ 507 ods. 1 Občianskeho zákonníka) po tom, čo kupujúci vytkol vadu, bezplatne, na vlastné náklady a bez spôsobenia závažných ťažkostí kupujúcemu s ohľadom na povahu veci a účel, na ktorý kupujúci tovar požadoval.
8.12. Na účely opravy alebo výmeny kupujúci odovzdá alebo sprístupní tovar predávajúcemu osobne v predajni predávajúceho alebo odoslaním na adresu predajne predávajúceho uvedenú v bode 1.1. obchodných podmienok. Náklady prevzatia veci znáša predávajúci. Predávajúci odporúča tovar pri jeho zasielaní na reklamáciu poistiť.
8.13. Predávajúci dodá opravený tovar alebo náhradný tovar kupujúcemu na vlastné náklady rovnakým alebo obdobným spôsobom, akým mu kupujúci dodal vadný tovar, ak sa strany nedohodnú inak. Ak kupujúci neprevezme tovar v lehote šiestich mesiacov odo dňa, kedy ju mal prevziať, môže predávajúci tovar predať. Ak ide o tovar väčšej hodnoty, predávajúci kupujúceho o zamýšľanom predaji vopred upovedomí a poskytne mu primeranú dodatočnú lehotu na prevzatie tovaru. Predávajúci bezodkladne po predaji vyplatí kupujúcemu výťažok z predaja tovaru po odpočítaní nákladov, ktoré účelne vynaložil na jej úschovu a predaj, ak kupujúci uplatní právo na podiel z výťažku v primeranej lehote uvedenej predávajúcim v oznámení o zamýšľanom predaji tovaru. Predávajúci môže tovar na vlastné náklady zničiť, ak sa ju nepodarilo predať alebo ak predpokladaný výťažok z predaja nebude postačovať ani na úhradu nákladov, ktoré predávajúci účelne vynaložil na úschovu tovaru, a nákladov, ktoré by predávajúci musel nevyhnutne vynaložiť na jej predaj.
8.14. Predávajúci pri odstránení vady zabezpečí odstránenie tovaru a inštaláciu opraveného tovaru alebo náhradného tovaru, ak si výmena alebo oprava vyžaduje odstránenie vadného tovaru, ktorá bola nainštalovaná v súlade s jej povahou a účelom pred tým, ako sa vada prejavila. Predávajúci a kupujúci sa môžu dohodnúť, že odstránenie tovaru a inštaláciu opraveného alebo náhradného tovaru zabezpečí kupujúci na náklady a nebezpečenstvo predávajúceho.
8.15. Pri odstránení vady výmenou tovaru nemá predávajúci právo na náhradu škody spôsobenú bežným opotrebovaním tovaru a na odplatu za bežné užívanie tovaru pred jej výmenou.
8.16. Predávajúci zodpovedá za vady náhradného tovaru podľa bodov 8.1. až 8.3. obchodných podmienok.
8.17. Kupujúci má právo na primeranú zľavu z kúpnej ceny alebo môže odstúpiť od kúpnej zmluvy aj bez poskytnutia dodatočnej primeranej lehoty podľa § 517 ods. 1 Občianskeho zákonníka, ak
- a) predávajúci tovar neopravil ani nevymenil,
- b) predávajúci tovar neopravil ani nevymenil v súlade s bodmi 8.12. a 8.14. obchodných podmienok,
- c) predávajúci odmietol odstrániť vadu podľa bodu 8.10. obchodných podmienok,
- d) tovar má rovnakú vadu napriek oprave alebo výmene veci,
- e) vada je takej závažnej povahy, že odôvodňuje okamžitú zľavu z kúpnej ceny alebo odstúpenie od kúpnej zmluvy, alebo
- f) predávajúci vyhlásil alebo je z okolností zrejmé, že vadu neodstráni v primeranej lehote alebo bez spôsobenia závažných ťažkostí pre kupujúceho.
8.18. Zľava z kúpnej ceny musí byť primeraná rozdielu hodnoty predaného tovaru a hodnoty, ktorú by tovar mal, ak by bol bez vád.
8.19. Kupujúci nemôže odstúpiť od kúpnej zmluvy podľa bodu 8.17. obchodných podmienok, ak sa kupujúci spolupodieľal na vzniku vady alebo ak je vada zanedbateľná.
8.20. Ak sa zmluva týka kúpy viacerých vecí, kupujúci môže od nej odstúpiť len vo vzťahu k vadnej veci. Vo vzťahu k ostatným veciam môže odstúpiť od zmluvy, len ak nemožno dôvodne očakávať, že bude mať záujem ponechať si ostatné veci bez vadnej veci.
8.21. Kupujúci po odstúpení od zmluvy alebo jej časti vráti tovar predávajúcemu na náklady predávajúceho. Predávajúci zabezpečí odstránenie tovaru, ktorá bola nainštalovaná v súlade s jej povahou a účelom pred tým, ako sa vada prejavila. Ak predávajúci tovar v primeranej lehote neodstráni, môže kupujúci zabezpečiť odstránenie a doručenie tovaru predávajúcemu na náklady a nebezpečenstvo predávajúceho.
8.22. Predávajúci po odstúpení od zmluvy vráti kupujúcemu kúpnu cenu najneskôr do 14 dní odo dňa vrátenia tovaru predávajúcemu alebo po preukázaní, že kupujúci zaslal tovar predávajúcemu, podľa toho, ktorý okamih nastane skôr.
8.23. Predávajúci vráti kúpnu cenu kupujúcemu alebo mu vyplatí zľavu z kúpnej ceny rovnakým spôsobom, aký použil kupujúci pri zaplatení kúpnej ceny, ak kupujúci výslovne nesúhlasí s iným spôsobom úhrady. Všetky náklady spojené s úhradou znáša predávajúci.
8.24. Predávajúci nemá právo na náhradu škody spôsobenú bežným opotrebovaním tovaru a na odplatu za bežné užívanie tovaru pred odstúpením od kúpnej zmluvy.
8.25. Informácie o servisných miestach a určených osobách pre záručný a pozáručný servis poskytne predávajúci prostredníctvom e-mailu na elektronickú adresu kupujúceho.